1

   

 

Deutz D 30 S 1961
Et fund

Jeg har fået fat i en Deutz D 30 S årgang 1961 i ret god stand. 
Jeg har været på jagt efter netop denne model længe,
fordi den afløste vores Volvo T-25 her på gården i 1961. 
Den har gået i Itzehoe hos 
Hans Venohr, Nordende 19, D-2211-Vaalemoor.
Den havde en grøn nummerplade: IZ - Y - 146.
I første omgang er det meningen at få den i god gangbar stand. 
Der er bla. a. alvorlig slør i styretøjet.

 

 

Deutz D 30 S
16. marts 1961
Schlepper Nr.7479/3318
Typ D 30 NG/NFG
Motor F 2 L 712
Svinghjulsblæser til luftkøling

Der var flere omgange ratslør,
så nysgerrigheden var stor over,
hvad der gemte sig i styrehuset.
Styrehuset er lavet af tandhjulsfabrikken ZF
(Zahnradfabrik Friederichshafen AG),
som også har lavet gearkasser til Bukh.

 

 

 
 

Her er det eneste billede, der findes af vores 
Deutz D 30 S fra 1961

Den står foran Holbæk tærskeværket
I høsten trak den selvbinderen.
Når der skulle pløjes staldgødning ned,
kunne den lige gå med en enfuret 14" plov.
Den har også været anvendt i roerne med en JF-roelæsser.

 

 

Deutz D 30 S var billig i drift men meget støjende.

 

 

 
 

2-cylindrede 4-takts dieselmotor.
Deutz-Transfermatic-System
(vægtoverføring fra redskabet og dybderegulering af redskabet)

 

 

Styrehuset er meget svært tilgængeligt
og er aldrig blevet smurt. 
Det var fuldstændig tørt.

Bla. a. skulle brændstoftanken afmonteres. 
Samtidig benyttedes lejligheden til
at sætte en ny split i koblingsforbindelsen. 
Da vi havde traktoren i 1961, måtte splitten fornys flere gange.

 

 

 
 

Fingeren, der glider i snekken.
Det er ikke lykkedes at skaffe en ny fingerarm. 
Det har dog vist sig, at det ikke var fingerarmen,
der var hovedsynderen.
Den kunne faktisk bruges igen.
Årsagen til det store ratslør var
den slidte snekke og de ødelagte kuglelejer.

 

 

Ny styrespindel med snekke.
Nye lejer. Nogle af kuglerne var faldet ud,
 og snekken og kugleløberingene var meget slidte.
Det er lykkedes at skaffe en ny styrespindel
komplet med lejer og snekke. 
Den var dyr og måtte hentes i Tyskland.
Akslen er i øvrigt gennemboret til ledningen for tudehornet.

 

 

 
 

Nogle af delene der blev anskaffet til D 30 S'en.
Reservedelsliste, instruktionsbog, oliefilter, brændstoffilter,
gløderør, glødekontrol, styrespindel, sikringskasse-låg,
gearstangsmanchet og generator-rem.

 

1

   

 

Top