1

   

 

 

IH B-414
IH Mc Cormick
International
Farmall
B-414 Diesel
Made in Great Britain
International Harvester Company

 

 

En fabriks-ny IH B-414.
Fra 1964 brochuren.

 

 

 
 

Dette er heldigvis ikke min IH B-414,
men de kan altså se sådan ud, når de er 42 år gamle.

 

 

IH B-414 Diesel
Serial no. 37.596
Årgang 1964
40 HK

IH'en blev købt af min far i september 1964 som afløser for Deutz D 30 S'en,
der dog beholdtes som anden traktor.
Prisen dengang var 18.000 kr.
Den blev hovedrepareret i september 1979,
hvor den havde gået 5935 timer.
Derefter har den gået 1266 timer her på gården med lettere arbejde.
Ialt 7200 timer.
Der er for nylig kommet nye spindler og nye forhjulslejer i.
En skiftegaffel og kuglelås i gearkassen er udskiftet i 1993.
Koblingen er efterset med bl. a. nye belægninger i 2002.
Der er monteret nyt tællerdrev.
Kølergitteret er rettet op.
"En eller anden" har bumset ind i en ko med fronthjelmen,
da han skulle tage køerne hjem.
Det er desværre en meget almindelig skavank på oldtimer-traktorer.
Det er bare  et h....... arbejde at lave i orden igen.

 

 

 
 

B-414 på bedding.
IH'en er nu "strippet" og hedtvandsrenset.
Dens tilstand er ikke dårlig. Bl. a. er ledningsnettet næsten intakt.
Den har dog et par småskavanker:
Der er ingen pakning i gearkasselåget.
Utæt pakdåse i styrehuset.
Bøsningen ved rattet er slidt op.
Ødelagte gummitætninger ved bremser.
Lidt rust i motorhjelm.

 

 

Ingen pakninger under liftblok og gearkasselåg.
Der er simpelthen ikke blevet sat pakninger i,
sidst da skiftegaflen blev lavet.
Der kom derfor en liter vand ud først, da olien blev aftappet.
Vandet er nok trængt ind ved højtryksrensningen.
For at få gearkasselåget afmonteret,
er det nødvendigt at fjerne hele liftblokken.
Der kommer nu nye pakninger i.

 

 

 
 

Fine gearhjul.
Når man lægger låget på gearkassen igen,
skal man være meget omhyggelig med
at få gaflerne lagt i de rigtige skydemuffer.

 

 

Skiftegafler.
Hvis ikke gaflerne kommer i de rigtige skydemuffer,
kan gearkassen simpelthen låse sig helt fast.
Den lange gaffel til venstre skal stå lige over den næste
(1. gear-gaflen).
De to tilsvarende skydemuffer skal også stå lige over hinanden.

 

 

 
 

1993.
Ny skiftegaffel.
Skiftegaflen for høj- og lavgear var meget slidt.
Høj- og lav gearstangen sprang ud af gear i position høj.

Det blev lavet i 1993.
Billedet viser den nedslidte kant mellem de to fordybninger,
som låsekuglen går ned i for at holde gaflen på plads.
Kuglen og den lille fjeder blev også skiftet.

1

   

 

Top