Ratstamme

 

Min Ford A Toppakning Ratstamme Diverse
Bremser Karburator o. a. Tændning Manifold o. a.
Annoncer Ford A typer Specifikationer Video'er

 

Reparation af ratstamme

 

 
 

Smøring af styrehuset
Jeg er nu gået i gang med at kikke styretøjet efter.
Der lækkes olie ud i lyskontakten,
og tændingsregulerings-håndtaget går alt for stramt.
Gammelt fedt fra 1929.
Der skal være olie i styrehuset (SAE 250).
Der skal 7 ¾ ounces olie i styrehuset.
(220 gram)
Eller "snekkefedt".
Dansk Ford A Klub anbefaler:
Castrol's flydefedt Spheerol L/EP.
 Det løber ikke af og danner en slags svamp
omkring de bevægelige dele.

 

 
7 tands-styrehus
Min Ford A har et 7 tands-styrehus,
det var der på de første model A 1928 - 29.
Senere kom 2 tands-styrehuset,
der var en kraftig forbedring.
7 tands-styrehuset har kun to muligheder for at justere for slør.

7 tands-styrehuset blev droppet marts 1930.

 

 

 
 

2 tands-styrehuset.
Her fra en Ford A 1930.
Det var mere solidt, og havde bedre
justeringsmuligheder for slør.
Man kan udskifte 7-tands-styrehuset med et 2-tands-styrehus,
men så skal selve rattet og søjlen også udskiftes.
Det er ikke billigt, men reservedelene til det er billigere.

 

 
Her ses forskellen mellem
7 tands-snekken og 2 tands-snekken
 

 

 
 

Syvtandssektoren

 

 

Fedtstof presses ned i lyskontakten.
Jeg vil prøve at få hele ratstammen efterset.
Der er også problemer med bøsningen øverst ved rattet.

 

 

 
 

Lyskontakt renset

 

 
Bøsningen er knust.
Regulerings-armene til tænding og håndgas går meget trægt.
 

 

 
 

Ny bøsning
Der kom en helt ny bøsning i.
Også ny forcromet håndgas og tændingshåndtag.
Håndtagene går nu let
og kan fastholdes i hvert hak på kvadranten.
Håndtaget til venstre er til indstilling af tændingstidspunktet.
Håndtaget står her på "retarded" eller sen tænding.
På dansk kaldes det lav tænding.
Anvendes ved start af motoren.

Er håndtaget helt nede kaldes det "advanced" eller tidlig tænding.
På dansk kaldes det høj tænding.
Hvis håndtaget står her ved start, kan motoren finde på at gå baglæns.
Det kan skade startmotoren.
Eller man kan få et slag over fingrene, når man bruger start-svinget.

 

 
Delene der gav en kraftig forbedring af ratstammen.
De små kuglearme bliver nittet på stængerne.
 

 

 
 

Ford Motor Company har altid angivet, at der skal bruges olie i styrehuset.
Der må aldrig bruges  almindelig smørefedt til et snekkedrev.
Det er en fejl, hvis der er smørenipler på styrehuset.
Se teksten fra den originale artikel  "Grease in the Steering Gearbox".


Men det nyeste og bedste er at bruge
Castrol's flydefedt Spheerol L/EP.
 Det løber ikke af og danner en slags svamp
omkring de bevægelige dele.

Tykt-flydende gearolie til styrehuset.
Svarer til SAE 250.

 

 
Pakningssæt til syvtands-styrehus.
Hvis rataksel-enden er på niveau med messing-bøsningen,
er  denne gummipakning bedst til at tætte for olie.
Ratslør fjernes ved at tage en eller flere shims ud i styrehuset's bund.
 

 

 
 

Lyskontakt
Lyskontaktens medbringer.
Pilen viser den lille hestesko-formede klemme's placering.
Fjederen sidder i spænd bagved medbringeren.
Hakket i muffen skal vende nedad.

 

 

A-3643-T
Lyskontakt værktøj
som gør det lettere at montere den lille hestesko-formede klemme.

 

 

 
 

Et renoveringsprojekt.
Årgang 1930.
Dog nogenlunde komplet.

 

Ratstamme

 

Min Ford A Toppakning Ratstamme Diverse
Bremser Karburator o. a. Tændning Manifold o. a.
Annoncer Ford A typer Specifikationer Video'er

 

Top