|
Bremser |
Ny håndbremse 22. december 2016 Håndbremsen kunne ikke fastholdes i hakkene pa kvadranten. Det er nok ikke så godt, når Ford'en skal synes til sommer. Palen var meget slidt, og en bøsning, der holder fjederen inde i selve håndbremse-røret, var faldet ud. Jeg har lige købt en ny håndbremse hos Snyder's. Pris 1085 kr. Men den blev leveret i løbet af to dage. Man kan tilvælge hurtig levering, men det koster selvfølgelig ekstra. Sandsynligvis foregår det med luftfragt. |
Ny kvadrant Man bliver nødt til at afmontere gearkasselåget for at komme til håndbremsen. |
Gearkasse Meget fine gearhjul |
Håndbremse Det hjalp. |
Renovering af forhjulsbremser |
Forhjulsbremser. Bremsetromlerne var så slidte, at de måtte udskiftes. Det er ikke så ligetil at skifte bremsetromler. Der skal bruges to ting: 1. En hydraulisk presser til at presse navet ud af tromlen. (Den skal kunne presse med 20-30 tons) 2. Et specielt værktøj til at sænksmede boltene med. Processen med at uddrive navet af tromlen bør man nok overlade til en fagmand, idet man let kan komme til at skade navet. Det er måske bedre at skære navet fri med en vinkelsliber. |
Her ses en af de
sænksmedede bolte. Det er noget, der holder. Sænksmedning er ikke så lige til. Jeg har overladt det til en fagmand. (Poul Hedegaard Laursen) Hvis det ikke bliver ordentlig lavet, og bremsetromlen kommer til at sidde skævt, er det hele en slem gang ”fusk”. |
Forhjulsbremser: |
Dele der blev
udskiftet: |
Princippet ved
forhjulsbremserne. |
Renovering af baghjulsbremser |
Bremse-tværaksel |
Bremse-tværaksel Den ny type bremse-tværaksel er lidt mere enkel. |
Som det ser ud
på min Ford A. Forbindelsesstangen til bremsepedalen fungerer også som et stop. Her mod tværbjælken. |
Baghjulsbremser. Inden man afmonterer bremsetromlen, skal justeringskeglen skrues mindst 10 klik tilbage. |
Her er, hvad der
kan ske, hvis man glemmer at skrue justeringskeglen tilbage. En aftrækker har så megen kraft, at bremsebakkerne trækkes skæve. |
Justeringsprincippet. |
Bremsejusteringspinde |
Bremsejusteringspinde Man kan evt. slibe noget af den ene af pindene, man skal blot sørge for parvis at beholde den samme længde og samme smig. Det kan man måle med dette hjemmelavede armatur. Man kan evt. bruge et søgerblad. |
Bageste
rulleleje Rullelejet bliver faktisk ikke smurt fra smøreniplen bag på ankerpladen. Det skyldes, at olietætningen ind mod differentialet som regel er slidt. I stedet for at trænge ind i lejet, presses fedtet bare ud mod differentialet. Lejet bør derfor af og til pakkes med fedt . |
De nye originale
belægninger er med nitter. Nye fjedre. Alle dele renses, og de bevægelige dele får kobberfedt. |
Hvis man vil
have låget af,
skruer man keglen helt ud. Den vil så presse låget af. |
Expanderen til
baghjulsbremserne. Den fungerer også som en slags udligner mellem bremseskoene. |
Koniske aksel-shims
|
Aksel-shims'ene
monteret. Det giver afstand mellem ankerpladen og tromlerne. Der kom også nye kiler i. |
Hvis bremserne
skal justeres korrekt, skal man bruge en såkaldt "Bremsestok". Justerings-specifikationerne kan ses i "Ford Service Bulletins" januar 1928 side 202. Se evt. to amerikanere's instruktionsvideo her. (YouTube) |
Et såkaldt "Ladefund". |
Bremser |