Bremser

 

Min Ford A Toppakning Ratstamme Diverse
Bremser Karburator o. a. Tændning Manifold o. a.
Annoncer Ford A typer Specifikationer Video'er

 

 
Ny håndbremse
22. december 2016
Håndbremsen kunne ikke fastholdes i hakkene pa kvadranten.
Det er nok ikke så godt, når Ford'en skal synes til sommer.
Palen var meget slidt,
og en bøsning, der holder fjederen inde i selve håndbremse-røret, var faldet ud.
Jeg har lige købt en ny håndbremse hos Snyder's.
Pris 1085 kr.
Men den blev leveret i løbet af to dage.
Man kan tilvælge hurtig levering, men det koster selvfølgelig ekstra.
Sandsynligvis foregår det med luftfragt.
 

 

 
  Ny kvadrant
Man bliver nødt til at afmontere gearkasselåget for at komme til håndbremsen.

 

 
Gearkasse
Meget fine gearhjul
 

 

 
  Håndbremse
Det hjalp.

 

 Renovering af forhjulsbremser

 

 
Forhjulsbremser.
Bremsetromlerne var så slidte, at de måtte udskiftes.
Det er ikke så ligetil at skifte bremsetromler.
Der skal bruges to ting:
1. En hydraulisk presser til at presse navet ud af tromlen.
(Den skal kunne presse med 20-30 tons)
2. Et specielt værktøj til at sænksmede boltene med.
Processen med at uddrive navet af tromlen
bør man nok overlade til en fagmand,
idet man let kan komme til at skade navet.
Det er måske bedre at skære navet fri med en vinkelsliber.
 

 

 
  Her ses en af de sænksmedede bolte.
Det er noget, der holder.
Sænksmedning er ikke så lige til.
Jeg har overladt det til en fagmand.
(Poul Hedegaard Laursen)
Hvis det ikke bliver ordentlig lavet,
og bremsetromlen kommer til at sidde skævt,
er det hele en slem gang ”fusk”.

 

 

Forhjulsbremser:
Bremsebakkerne ekspanderes
 med en kile.

 

 

 
 

Dele der blev udskiftet:
bremseaksler
kontrolaksler
filt-pakninger
kuplede shims

 

 

Princippet ved forhjulsbremserne.
Ford A'en har mekaniske bremser.
Det er lidt vanskeligere at overføre bremsekraften
til drejelige forhjul mekanisk end hydraulisk.
Derfor har Ford'en denne løsning med kontrolakslen,
der ligger inde i den hule spindelbolt.

 

 

  Renovering af baghjulsbremser

 

 

Bremse-tværaksel
Dette billede vises på Dansk Ford A Klub's hjemmeside under bremsejustering.
Men det er forældet.
Denne type bremse-tværaksel blev udfaset i 1929.
Den blev erstattet af nedenstående.

 

 

 
  Bremse-tværaksel
Den ny type bremse-tværaksel er lidt mere enkel.

 

 
Som det ser ud på min Ford A.
Forbindelsesstangen til bremsepedalen fungerer også som et stop.
Her mod tværbjælken.
 

 

 
  Baghjulsbremser.
Inden man afmonterer bremsetromlen,
skal justeringskeglen skrues mindst 10 klik tilbage.

 

 
Her er, hvad der kan ske, hvis man glemmer at skrue justeringskeglen tilbage.
En aftrækker har så megen kraft, at bremsebakkerne trækkes skæve.
 

 

 
 

Justeringsprincippet.
Når keglen skrues indad, skubbes bakkerne udad.
Der er små riller i keglen.
Man kan derfor justere "klik-vis".

 

 

Bremsejusteringspinde
Bremsejusteringspindene har ikke altid samme længde.
Jeg har haft et eksempel på, at der var 2 mm. forskel i længden af pindene.
De skal være parvis lige lange,
ellers får man problemer med bremsejusteringen.
Bremsebakkerne når ikke tromlen samtidig.

 

 

 
  Bremsejusteringspinde
Man kan evt. slibe noget af den ene af pindene,
man skal blot sørge for parvis at beholde den samme længde og samme smig.
Det kan man måle med dette hjemmelavede armatur.
Man kan evt. bruge et søgerblad.

 

 
Bageste rulleleje
Rullelejet bliver faktisk ikke smurt fra smøreniplen bag på ankerpladen.
Det skyldes, at olietætningen ind mod differentialet som regel er slidt.
I stedet for at trænge ind i lejet, presses fedtet bare ud mod differentialet.
Lejet bør derfor af og til pakkes med fedt .
 

 

 
  De nye originale belægninger er med nitter.
Nye fjedre.
Alle dele renses,
og de bevægelige dele får kobberfedt.

 

 
Hvis man vil have låget af, skruer man keglen helt ud.
Den vil så presse låget af.
 

 

 
  Expanderen til baghjulsbremserne.
Den fungerer også som en slags udligner mellem bremseskoene.

 

 

Koniske aksel-shims
Da baghjulsbremserne skulle samles,
viste det sig, at tromlen slæbte på ankerpladen.
Løsningen var
at sætte koniske aksel-shims på bagakselkeglen.

 

 

 

 
  Aksel-shims'ene monteret.
Det giver afstand mellem ankerpladen og tromlerne.
Der kom også nye kiler i.

 

 
Hvis bremserne skal justeres korrekt,
skal man bruge en såkaldt "Bremsestok".
Justerings-specifikationerne kan ses i
"Ford Service Bulletins" januar 1928 side 202.
Se evt. to amerikanere's instruktionsvideo her. (YouTube)
 

 

 
 

Et såkaldt "Ladefund".
("Barn Find")

 

 Bremser

 

Min Ford A Toppakning Ratstamme Diverse
Bremser Karburator o. a. Tændning Manifold o. a.
Annoncer Ford A typer Specifikationer Video'er

 

Top