Tænding

 

Min Ford A Toppakning Ratstamme Diverse
Bremser Karburator o. a. Tændning Manifold o. a.
Annoncer Ford A typer Specifikationer Video'er

 

Renovering af tændingssystemet

 

 

Tre nye tændingsdele.
Knasterne på fordeler-hovedet var temmelig afbrændte.
Det er en stor fordel,
at man næsten kan få alle reservedele til Ford A'en
.
Her nyt fordeler-dæksel, nyt fordeler-hoved og ny fordeler-rotor

 

 

 
 

Champion W16Y
Gode tændrør er guld værd.
Jeg har lige udskiftet mine med disse Champion W16Y.
Det kan også anbefales at øge gnist-gabet til 0,9 mm. (0,035")
Det vil give en bedre og pænere tomgang.
(Fra Ford Service Bulletin)
(28. april 2012)

 

 
Ford'en havde den originale "Pop-out switch".
Der har været problemer med gennemgangen.
Selve nøglen er også meget slidt.
Låsen kan skilles ad ved at presse to tynde dorne
ind i de to små huller i siden af låsen.
 

 

 
 

Tændingslåsen adskilt.
Der var ir på kontaktfladen
og andre urenheder.

 

 

Ny "Pop-out switch".
Det er en såkaldt "Look-alike".
Tændingslåsen er i moderne udførelse,
men det er ikke synligt.
Den kan heller ikke springe ud, men skal drejes.

Mange af vanskelighederne med tændingslåsen
kan skyldes dårlig isolation i selve kablet.
Isoleringen den gang blev lavet af vævet stof,
som efterhånden bliver sprødt.
Det mister isolerings-evnen.
Derfor har jeg udskiftet hele enheden,
og nu er der ikke længere problemer med tændingslåsen.

 

 

 
  Nye dele fra:
"Snyder's Antique Auto Parts, Inc."
Det gamle strømfordeler-hus er blevet sandblæst og malet.
Platinstift-holder, afbryder-arm, rotoraksel m. skrue og skiver,
lejebøsninger, kondensator, knast, holdeskrue og møtrik, 
styrerør, stift og underste grundplade.

 

 

Strømfordeler-huset må ikke males indvendig.
Der skal være god stelforbindelse.

 

 

 
 

Ledningen mellem nederste og øverste grundplade bør også fornys.
Skal loddes.

 

 

Fornyelse afstrømfordelerens nederste plade.
Lower Plate
(A-12148-X)
Pladen har længere ledning.

Ses her sammen med
Modern Upper Distributor Plate (A-12151-C)

Jeg har den 12. juni 2011
udskiftet den øverste plade i strømfordeleren.
Derved kommer kondensatoren væk fra den varme manifold.
Samtidig får man et bedre platin-sæt.
Det er selvfølgelig u-originalt,
men motoren kommer til at gå bedre, og den starter også bedre.

 

 

Dummy Condenser A-12300-D
Hullet efter den originale kondensator kan man lukke med denne "Dummy".

 

Den nederste plade kan erstattes af denne ledningsløse plade.
Wireless Lower Plate
(
A-12148-WL)
Den fungerer sammen med adapteren til højre.
Modern Plate Adapter
(A-12148-WLM)
Man slipper for den snoede ledning og lodde-arbejdet.
Man slipper også for en slidt ledning med evt. overgang.

 

 
  Modern Upper Distributor Plate,

Modern Plate Adapter
og
Wireless Lower Plate

Jeg har den 28. nov. 2011 monteret en Wireless Lower Plate
sammen med en Modern Plate Adapter.

Princippet med den ledningsløse plade ses her.
Når man regulerer tændingsindstillingen,
 glider adapteren på den nederste bundplade, der også er af messing

 

 

Ledningen fra tændings-låsen forbindes til nederste bundplade.
Den skrues ind i fordeler-huset,
og fjederen holder forbindelsen til fordybningen i kondensator-pladen.

 

 

 
 

Den nye rotor-aksel har den fordel,
at den kan smøres med olie ovenfra ned gennem knastskruen.
Således at begge lejer bliver smurt.

 

Den nøjagtige indstilling af tændingstidspunktet

 

Tændingstidspunkt
Knastaksel-hjulet med "Timing-mærket".
Hullet til tændings-indstillingen i knastaksel-tandhjulet
kan være vanskeligt at finde.
Det er faktisk lettere at finde det med en kørner
end med den afrundede bolt.
Hullet er kun 2 mm. dybt.

 

 

Precision Timing Kit (A 6252)
Jeg har købt et Nu-Rex sæt af Dansk Ford A Klub.

Det kan vise det nøjagtige tændings-tidspunkt.
Her er ikke noget med at slumpe sig til tændingstidspunktet.
Sættet er ret logisk at bruge, men koster 220 kr.
Dem kunne man måske spare
ved at kigge på denne video af to amerikanere.
De har lavet en "viser" (the pointer) af blik.
Se video'en her på YouTube.

 

 

 
 

Precision Timing Kit
Der kræves desuden en tændingspistol.
(Stroboscope)
Den er ikke med i sættet.
Tændingspistolen her er købt hos T. Hansen.
Pris 349 kr.
Made in China

Når man sætter klemmen til højre på tændingskablet til 1. cylinder,
får man et lysglimt i samme øjeblik, som tændingen sker.
Klemmen er en slags føler.
Den skal være helt lukket.

 

 

Skalaen ved remskiven
Prikken på remskiven angiver det tidspunkt,
hvor den afrundede bolt er inde i "Timing-mærket" på knastaksel-hjulet
ved TDC på 1. cylinder.
(Top Dead Center)

Når den afrundede bolt er præcis inde i Timing-mærket ved TDC,
sætter man en prik på remskiven ud for nul på skalaen.
Motoren startes
med tændings-regulerings-armen ved rattet på "Retarded".
(Helt oppe på kvadranten).
Pistolen rettes mod den roterende remskive.

Når lys-prikken fra pistolen rammer over nul, er tændingen "Retarded"
(for sen tænding).
Når lys-prikken fra pistolen rammer under nul, er tændingen "Advanced".
(for tidlig tænding)
R'et på skalaen står for "Retarded".
A'et står for "Advanced"

 

 

 
  Strømfordeleren
Det er lidt lettere at dreje på knasten med skalaen og håndtaget her.
Man har mere styr på, hvor meget man drejer på knasten.
 

Hvis skalaen ved remskiven viser "Retarded",
skal man dreje knasten "counter clockwise" mod "Advanced" (ADV).

Hvis skalaen ved remskiven viser "Advanced",
skal man dreje knasten "clockwise" mod "Retarded" (RTD).

Man bliver ved indtil lys-prikken rammer ud for nullet på remskive-skalaen.

På min Ford A viste det sig, at den stod alt for højt i tændingen (ADV).

 

 
Der er også et tilskåret låg med, så man kan se rotoren arbejde.
Her tildeler rotoren strøm til 1. cylinder.
 

 

 
  Nu-Wrench
Spark Timing Tool
Her er en meget nem og korrekt måde at stille tændingstidspunktet på.
Se video'en.

 
Quick Point Gap Setter
Her er en meget nem måde at tjekke platin-afstanden på.
Se video'en
 

 

 
 

Ræverød af rust.
Men køler-rammen var alligevel af rustfri-stål.

 

Tænding

 

Min Ford A Toppakning Ratstamme Diverse
Bremser Karburator o. a. Tændning Manifold o. a.
Annoncer Ford A typer Specifikationer Video'er

 

Top