Manifold o. a.
(Oliespild, alternator og pakningsringe)

 

Min Ford A Toppakning Ratstamme Diverse
Bremser Karburator o. a. Tændning Manifold o. a.
Annoncer Ford A typer Specifikationer Video'er

 

 
Maskinrummet.
Slaglængden er 4¼".
Det er over 10 cm.
Næsten dampmaskine-agtigt.
 

 

 
  Smøringen af krumtaplejet
kan lade noget tilbage at ønske.
Det foregår efter "stænktap-systemet".
"Stænknæbbet" dyppes i oliebakken,
når stemplet er i bund.
Derved skulle der presses olie ind i lejet.

 

 
Hjemmelavet "sædeflytter".
Jeg havde for lidt plads til benene,
derfor denne sædeforskydning.
Folk var muligvis mindre den gang.
 

 

 
  6 volt's viskermotor.
Viskermotoren gik meget langsomt og trægt.
Årsagen var gammelt størknet fedt i drivhjulene.

 

14. maj 2009.
Min Ford A Tudor var til periodisk syn.
Den blev betinget godkendt med følgende bemærkninger:
Motor oliespild for stor.
Begyndende slør i forreste styrebolte.

Oliespildet stammer fra pakningen ved bageste krumtapleje.
En klassisk Ford A fejl.
Der kan monteres effektive pakninger,
men så skal motoren ud, og krumtapakslen skal afdrejes.
Derfor er "Rear Main Janitor" løsningen noget nemmere.

2. maj 2017
Ford'en var til periodisk syn.
Ved synet konstateredes ingen fejl ved køretøjet.

Billedet er fra byfesten på ringriderpladsen i Sønderborg.

 

 

 

 

 

 
 

"Rear Main Janitor"
Hos "Snyder's" kan man få en lille beholder til at opsamle olien.
Slut med oliepletter på garagegulvet.
(Olie-drypfang til bageste hovedleje)
Part number: A-6768.
Klemmes over boltenes hoveder og tømmes af og til.

 

 
"Rear Main Janitor"
Den originale "Rear Main Janitor" er meget bøvlet at tømme,
derfor har jeg lavet en ny med samme mål, men blot dybere.
 

 

 
  "Rear Main Janitor"
Den hjemmelavede beholder til oliedryp.
Den er udstyret med en tømme-prop.
Desuden er den boltet fast.

 

 

Gearkassen lækker olie.
Olien siver ud ved holderstykket
for bakgear-aksel og mellem-aksel.
Der har aldrig været nogen olietætning
ved bund-akslerne i gearkassen.
Et klassisk problem for Ford A'en.
Hvis man har gearkassen demonteret,
kan man fræse riller til O-ringe i aksel-enderne.
(De to bund-aksler roterer ikke)

 

 

 
 

Snyder's tilbyder
et olietætnings-sæt, der kan monteres udvendig på gearkassen.
Pilen viser det holderstykke, der skal erstatte det gamle.
(Det er tyndere).

 

 

Der skal tættes med en RTV-Silicone.
Den tåler varme og olie.

 

 

 
 

Motorolie til veteranbiler
Wakefield Castrol Motor Oil
Classic GP SAE 50
Man bør ikke bruge
de moderne selv-rensende olier til de gamle old-timere
.
En moderne olie kan fjerne de naturlige belægninger i en gammel bil.
Jeg bruger denne Castrol GP SAE 50.

(25. april 2012)
Jeg har lige hørt at SAE 40 er mere passende til Ford A.

 

 

Nu-Rex Alternator
Det er en moderne generator,
 der umiddelbart kan erstatte den gamle originale "Cutout" generator.
("Tilbagestrøms-relæ")
Den har i modsætning til den gamle
et indbygget spændings-relæ.
Leveret af Dansk Ford A Klub.

Den gamle "trekulsdynamo" kunne ikke regulere ladestrømmen.
Det eneste man kunne gøre
var at flytte på det tredje kul en gang i mellem.
Ved at skubbe det tredje kul frem og tilbage kunne man sørge for,
 at der blev skabt en for årstid og forbrug passende ladestrøm.
Dynamoen havde kun et "tilbagestrøms-relæ", der afbrød strømmen,
så den ikke løb tilbage og trak dynamoen rundt i stedet.

 

 

 
 

Alternator monteret.
Den er selvfølgelig uoriginal, men den har så mange fordele
 frem for den gamle, at jeg syntes, den var værd at investere i.

Det er en 6 volts generator, der skal have plus til stel.
Det har Ford'en.
Det er en "One connection" generator.
Den forbindes på samme måde som den gamle.
Den lader endda, når motoren går i tomgang.
Og så gav den mere knald på hornet, selv når der er lys på.

 

 

Manifold planslebet
Motoren gik ikke ordentlig i tomgang. (Falsk luft)
Manifoldpakningerne var utætte,
så der kom nye kobber/asbest pakninger i.
Udfræsningen til paknings-ringene er delvis slebet bort,
så jeg har undladt at montere ringene igen.
Jeg har hørt, at Ford afskaffede ringene januar 1929.
Også på grund af vanskeligheder med monteringen.

 

 

 
  Kobber/asbest manifoldpakning.
A-9433-C2

 

Paknings-ringene som Ford afskaffede januar 1929.
Meningen med dem er,
at de skal holde udstødnings-portene og manifold-åbningerne på linje.

 

 

 
  Manglende paknings-ringe kan være hård ved manifold-pakningerne.
Så da jeg alligevel havde manifolden afmonteret ved toppakninge-skiftet,
har jeg lavet et forsøg med ringe af kobber.
Hos VVS-manden har jeg fået en 35 mm. Altech-muffe,
som passer nøjagtigt i udfræsningen i motorblokken.

 

 

Ringene er drejet ned, så de rager en smule ud over pakningen.
De er også gjort en smule koniske.
Jeg har hørt, at det bruges på andre veteranbiler.
Om det dur på Ford'en vil tiden så vise.

 

 

 
 

Kobberringene holder også pakningen på plads.

 

 

Karl's flotte ny-renoverede Tudor

 

 

Manifold o. a.
(Oliespild, alternator og pakningsringe)

 

Min Ford A Toppakning Ratstamme Diverse
Bremser Karburator o. a. Tændning Manifold o. a.
Annoncer Ford A typer Specifikationer Video'er

 

Top