Vejledning og modeller

 

Tekno Historie Ingeniør-sættene Hæfter og dele Tekno-motorer
Vejledning mv. Tekno-rariteter Kraftstation mv. Tekno-reklamer
       
       
Supermodeller Teknokonkurrencen Titankran Tekno Elektro
Den lille Fysiker Nye modeller De enkelte dele Byggehæfte

 

 

Vejledningen var grundig:
"Det tilrådes enhver ny TEKNO-konstruktør
at sætte sig nøje ind i disse grundformer"

 

 

 
 

De koniske tandhjul var noget af det sidste, der blev lavet.

 

 

Denne bil kunne laves af Tekno nr.44.
Der skulle dog købes 3 ekstra dele ( F 5 - F 9 - F 13)

 

 

 
 

Automobil med motor og kobling
Tekno-modellen færdigbygget.
Frit efter Ford A 1931

 

 

Ford A 1931
I beskrivelsen står der:

"Udenfor chassisrammen er der fastgjort en F 5,
som gennem en F 13 er forbundet til en F 9,
der danner koblingsstangen,
således at når den bevæges,
bringes snekken til og fra tandhjulet".

 

 

 
 

Styretøjet

 

 

Kraftoverførslen skete ved hjælp af U1 og "medbringeren"
på motor nr. 50

 

 

 

En videreudvikling af "Automobil med motor og kobling".
Hjulene er lavet af SH75 og AR50, hvilket faktisk ser godt ud.
Bilen har 3 trins gearkasse og differentiale.
Bilen startes med håndtaget foran
efter samme princip som traktoren på forsiden af "Tærskeværk Byggebogen".
(FBP)

 

 

Motoren er "Den gamle 66 motor",
som er placeret i "Kufferten".
Skift mellem frem og bak foregår med SK16.
Så den har faktisk både 3 bak og 3 frem.
Selve gearstangen er placeret mellem forsæderne.
(FBP)

 

 

 

 

Undervognen
med kædetræk til baghjulene.
(FBP)

 

 

"Den gamle 66 motor" har let ved at trække bilen.
(FBP)

 

 

 
 

Gearkasse og differentiale
Flotte detaljer.
(FBP)

 

 

Nærbillede af gearkassen
(FBP)

 

 

 
 

Brevvægt fra "Tærskeværk Byggebogen"

 

 

Med Tekno nr.42
kunne man lave denne brevvægt,
men skalaen skulle skæres ud i pap
(FBP)

 

 

 
  Med Tekno nr. 43 kunne man lave en regulator.
En regulator af den type,
som anvendtes til at regulere hastigheden på en dampmaskine med.

 

 

 

Regulator
(FBP)

 

 

Rambuk-model fra
"Titan-byggebogen"

Rambuk-model fra
"Tærskeværk-byggebogen"

Automatisk rambuk.
(Til at ramme pæle ned i jorden med)
Rambukken kunne bygges af Tekno nr. 44.
Automatikken bestod i, at der løb en glider mellem de to F 33.
Når glideren blev hejst op, udløstes den af en skrue,
og krankrogen gik ud af indgreb, hvorved klodsen faldt ned.
Man skubbede så lidt på håndtaget, og snekken gik ud af indgreb.
Derved faldt glideren ned og greb fat i klodsen,
som så igen kunne hejses op.
"Pælen" havde således fået et slag.

Der var forskel på, hvordan spillet blev tilkoblet på de to modeller.
I modellen fra "Tærskeværk-byggebogen"
blev snekken sænket nedad ved udkoblingen.

I modellen fra "Titan-byggebogen"
blev tandhjulet (KH 20a) og akslen med spillet skubbet sidelæns.

 

 

De to typer "Automatiske Rambuk'er" i fuld skala.
(FBP)

 

 

 
 

"Vindmølle" 
findes også i 2 udgaver.
Den til venstre på foto er fra "TITAN" byggebogen (side 21),
og den anden er fra "Tærskeværk" bogen (side 26).
(FBP)

 

 
Fuldautomatisk rambuk
En videre udvikling af rambuk'en.
Kæden kører hele tiden. I faldklodsen er der en udløsermekanisme
bestående af en F5, der "klemmer" kæden ved hvert nedfald.
Øverst udløses faldklodsen's KK af akselmuffen (MF).
Maskinen kræver således kun betjening,
når den skal flyttes til en ny pæl.
(FBP)
 

 

 
 

Denne svingkran kunne bygges af Tekno nr. 45

 

 

Svingkran
(FBP)

 

 

Vejledning og modeller

 

Tekno Historie Ingeniør-sættene Hæfter og dele Tekno-motorer
Vejledning mv. Tekno-rariteter Kraftstation mv. Tekno-reklamer
       
       
Supermodeller Teknokonkurrencen Titankran Tekno Elektro
Den lille Fysiker Nye modeller De enkelte dele Byggehæfte

 

Top