Tilbage til Ford 9

 

Damplokomotivet "Challenger No. 3985"
er bygget i 1943 af "American Locomotive Company".
En gruppe ansatte ved "Union Pacific" stillede frivilligt deres viden og arbejdskraft til rådighed
og restaurerede lokomotivet i 1981.
Det er verdens største damplokomotiv,
og det er det eneste, der er tilbage, og som stadig er i funktion.
Hvert sæt drivhjul har sin egen dampcylinder.
Det vil sige, at der faktisk er to dampmaskiner på en dampkedel.
For at det lange lokomotiv kan gå i gennem kurver,
er rammen delt op i sektioner næsten lige som en lastbil med sættevogn.
Lokomotivet var oprindelig kulfyret fra en tender med 32 tons kul.
I 1990 blev det bygget om til oliefyring.
Tophastigheden er 112 km. i timen.

 

 

Lokomotivet vejer 480 tons med tender og er 37 m. langt

 

 

 
 

Drivhjulenes diameter er 175 cm.

 

 

Den der smører godt kører godt

 

 

 
 

Lokomotivføreren

 

 

Cockpit

 

 

 
 

Cockpit:
Der er en del haner at holde styr på.
Der er dog ingen rat.

 

 

Stempel og glider

 

 

Tilbage til Ford 9

 

Top