9

   

 

 

17. august 2018
Batteritænding
Nu er Volvo'en fra 1959 også konverteret til batteritænding.

 

 

 
  Batteritænding
12 volt ekstern tændspole

 

 
Batteritænding
Ledningsføring
 

 

 
  Batteritænding
Rotorplade
Stærkstrømkablet er loddet på punktet,
der har forbindelse til rotoren

 

 

Tændingsmagnet Bosch JU 4 R2 monteret.
 Magneten er i ret god stand.
Tændrør: Champion J8C.
På strømfordeler-dækslet står der et 1-tal. (Rød plet).
Når rotoren sender strøm ud her,
skal der være gnist i tændrøret på forreste cylinder.
Stemplet skal være næsten i top ved kompressionsslaget.
Man kan evt. sætte en finger over tændrørshullet
og mærke kompressionen.

 

 

 
 

Strømfordeler-dæksel.
Det er også vigtigt,
at strømmen sendes til cylindrene i den rigtige rækkefølge.
Det skal gå efter formelen 1-3-4-2.

 

 

Fiberhjul med rotor
Rotor-armen bør renses  i toppen af og til med sandpapir.

 

 

 
 

Fiberhjul afmonteret.
Magneten har kun et smørested (olie),
der smører det indre af fiberhjulet.
Det kan ske at oliekanalen tilstoppes,
og så er der ingen smøring af fiberhjulet.
Det bliver varmt, og man hører en hylende lyd fra magneten.
Der er kun en vej:
Skille magneten ad og rense oliekanalen.

 

 

Platinfil
Ved startvanskeligheder
kan det kan være en god idé at give knikserne en omgang med en platinfil.

 

 

 
  Eventuelle startvanskeligheder?
Også knasterne i strømfordelerlåget bør holdes rene med en platinfil eller sandpapir.
Indvendig i strømfordelerdækslet
kan der evt. være brændte gennemslagsspor,
som kan kortslutte strømmen, idet kul leder elektricitet.
Man kan rense det af og lakere det med shell-lak, som isolerer.

 

 

Nye transfers fra Rubens.
Anita Blom fra Sverige har skaffet de originale transfers til Volvo T-25.

 

 

 
 

Kabler hen over motor.
Kabler fra generator, kabler til forlygter og røret til temperaturmåler
er ført hen over motoren.

 

Motorhjelmens lukkegreb er ikke ens.

 

 

Tjek af 12 volts generator.
Traktoren er nu startet for første gang,
og Mogens kontrollerer spændingen på generatoren.
Søgeren viser 14,38 volt, og den røde kontrollampe slukker,
så snart der er spænding på.
Alt er tilsyneladende i orden.

 

 

 
 

Originalt Volvo T-25 1959 rat.
Det lykkedes at få fat i et originalt rat med fire eger og mange-not.
Det havde både rust- og frostsprængninger.
Det er skåret op i revnerne og tør-sandblæst for rust.
Derefter er stumperne limet sammen med epoxy 2-komponent lim.
Revnerne er så fyldt op med Elastic Super Spackel.
Om det holder, vil tiden vise.

9

   

 

Top