3

   

 

 
  Stødstangsrør
Motor næsten færdig.
Ved montagen kan man bruge en kabelbinder
til at presse fjederen sammen i stedet for et specialværktøj.

 

 
Stødstangsfjeder
Der findes et værktøj til at presse fjederen sammen ved montage,
men en kabelbinder eller to kan også bruges.
 

 

 
  Gradmåler
Topstykkeboltene skal spændes både med NewtonMeter og grader.
(30 NM + 45o + 45o + 45o + 30o).
Boltene spændes krydsvis.

 

 
Dyser mangler
Men der kommer nye dyser i.
 

 

 
  Kobling
Traktoren delt i to.
Jeg kom i tanker om, at jeg hellere måtte tjekke koblingen,
nu da traktoren er skilt ad.
Koblingen er af typ
en DHU 295/250.

 

 
Udrykkerlejer
Der er to udrykkerlejer:
Et til kørsel og et til den uafhængige kraftoverføring.
Udrykkerlejet til kørekoblingen er slidt op.
 

 

 
  Kobling
Kobling demonteret.
Udrykkerlejet til PTO koblingen er OK.

 

Flange-dåse
(flanschrohrdeckel)
Dækker af ind mod gearkassen.
Pakdåsen skiftes.
Flanschrohrdeckel
Det kan presses af med to bolte.

 

 
Flanschrohrdeckel
Der er desværre flere revner i røret.
De er sandsynligvis fremkommet ved en sjusket sammenkobling af motor og gearkasse.
Det kan også være sket ved, at man har været for brutal ved påpresningen af udrykkerlejet.
Så traktoren har sikkert været delt i to før.
 

 

 
  Flanschrohrdeckel
Jeg var så heldig at få en brugt flange-dåse hos
Laholms Traktordemontering AB

Den er helt uden fejl.

 

 
Udrykkerlejer
Udrykkerlejerne skal monteres inden man påmonterer flangedåsen.
Ellers risikerer man både at skade pakdåsen og stopringen.
Det er bedst at varme lejet til kørekoblingen lidt op på fyret, inden man presser det på.
 

 

Koblingslamel
(
Mitnehmerscheibe)
Koblingslamellen til kørsel er som ny.
Koblingslamel
Koblingslamellen til PTO er også som ny.

 

 
  Varmeskader
Der er en, der har brugt koblingen som fodhviler.
Det kan også være sket ved en "Diesel Engine Runaway",
hvor man har kvalt den løbske motor i et højt gear.

 

 
Svinghjul
Meget fint svinghjul.
Det lille leje er også i orden.
 

 

 
  Udrykkerarme
Udrykkerarmene skal indstilles til en bestemt afstand fra anlægsfladen på svinghjulet.

 

Afstand fra anlægsfladen på svinghjulet:
(ny koblingslamel)
A - Arm for kørekobling  78 mm.
C - Arm for PTO kobling  103 mm.


(slidt koblingslamel, skraveret)
B - Arm for kørekobling   93 mm.
D - Arm for PTP kobling   115 mm.

E - gælder ikke for D 6006

G-gælder ikke for D 6006

F-110 mm.

H-25-30 mm.

Udrykkerarmenes indstilling på DHU 295/250  

 

 
  Centrerværktøj
Værktøjet er nødvendigt for at centrere koblingslamellerne (Mitnehmerscheiben).
Ellers kan man simpelthen ikke få traktoren samlet igen.
Værktøjet her er specielt lavet til denne dobbeltkobling.

 

 
Indspektionslem
Traktoren er nu samlet igen.
Det er faktisk muligt at efterjustere udrykkerarmene
gennem inspektionslemmen i bunden af koblingshuset.
Som det ses her går udrykkerarmene pænt fri af udrykkerlejerne.
 

 

3

   

 

Top