|
2
Tændingsmagneten |
![]() |
|
Impulskobling
Magnetens ydeevne er ringe ved langsomme omdrejninger. I
startøjeblikket bliver en fjeder spændt og opsamler kraft.
For at
impulskoblingen skal virke, skal traktoren stå nogenlunde vandret. |
![]() |
|
Impulskobling De to paler |
![]() |
|
Inspektionslem
ved svinghjul. |
![]() |
|
Graderne til tændingsindstilling |
![]() |
|
Top Dead
Centre Når 0-tallet står ud for punktet her, er stemplet på 1. cylinder i top med kompression-slaget (T.D.C.). |
![]() |
|
Tændingstidspunktet for Volvo T-25 benzin er 37o før top.
Begrebet "høj- og lavtænding": |
![]() |
|
Klo-koblingen |
![]() |
|
Batteritænding |
![]() |
|
Spolen |
![]() |
|
Timing |
![]() |
|
6 volts tændspole |
![]() |
|
Fiberhjulets aksel |
![]() |
|
Fiberhjul med rotor |
![]() |
|
Bagside af
rotorplade |
![]() |
|
Der skal bores diverse huller i fordeler-huset til ledningsføringen.
|
![]() |
|
Den gamle spoles højspændingsklemme blev isoleret med noget epoxy. |
![]() |
|
Stopfjeder Forbindelsen til magnetens spole frakobles. I stedet etableres en forbindelse til den eksterne tændspoles negativ pol. Stopfjederen har herefter ingen funktion, og kan afmonteres. |
![]() |
|
Impulskobling Når man konverterer til batteritænding, har impulskoblingen ingen funktion længere. Derfor har jeg afmonteret de to paler. En lille klem-ring holder dem på plads. Fjederen sidder bag ved pladen her. Når man tager pladen af, afspændes fjederen en smule. Inden man monterer fjederen igen, skal den derfor strammes en smule op. Fjederen har en lille krog, der skal hægtes på et lille fremspring. Hvilket er ret vanskeligt. |
![]() |
Batteritænding |
15 + strøm fra batteriet via tændingsnøglen (6 volt) |
|
4 fra sekundær vikling til rotor (højspændt strøm). |
|
1 ÷ fra primær vikling til knikser (6 volt) |
|
2