3

 

 

 

Motoren klargjort til at få toppen af.
Vand aftappet.
Manifold og karburator afmonteret.

Der kommer bobler ud ved toppakningen foran i højre side. 
Der skal ny toppakning i. 
Samtidig benyttes lejligheden til at få ventilerne slebet.

 

 

 
 

Vippearme afmonteres.
Mogens giver ekspertstøtte til afmonteringen af topstykket.

 

 

Ventiler og fjedre afmonteres.
Der bruges et specielt værktøj til at afmontere låse og fjedre.

 

 

 
 

Ventiler og toppakning afmonteret.
Ventilerne må ikke forbyttes.
De skal monteres i det samme ventilsæde igen. 
Der kommer en helt ny toppakning i.

 

 

Der var en del sod på stemplerne.
Stemplerne sidder stramt i cylinderne,
og der er ikke "halvtag" øverst i cylinderne.
Et godt tegn.

 

 

 
 

Topstykke klar til montering.
Topstykket er blevet planslebet, og ventilerne er slebet.

 

 

Ventilspillerum på Volvo T-25.

Ventilspillerum på varm motor:

Indsugningsventil.........0,25 mm.
Udstødningsventil.........0,30 mm.
Justeringen foretages på en cylinder,
der er i kompressionstaktens T. D. C.,
d. v. s. når stemplet er i top og begge ventiler lukket.

 

 

 
 

Afmonterings- og monteringsrækkefølge
af topstykkets bolte.
Boltene trækkes jævnt til ad mange gange,
mens momentet f. eks. øges med 10 Nm hver gang. 
Når motoren har kørt et stykke tid,
skal vippearmene igen afmonteres,
og boltene efterspændes yderligere med 10 Nm.

En god momentnøgle er vigtig ved arbejdet med topstykket. 
I 1956 målte man momentet i Kgm. 
I dag hedder det Newtonmeter, forkortet Nm. 
Volvo T-25'eren skal tilspændes med 7 Kgm. 
Det svarer til 68,74 Nm.
1 Kgm = 9,82 Nm.

 

 

Prøvekørselen forløb tilfredsstillende.
Motoren går virkelig fint.
En ren fornøjelse at køre en tur på Volvo'en.

 

3

 

Top