1

 

 

Et restaureringsprojekt
Volvo T-25 1956

 

 
 

Volvo T-25  1956 før restaureringen.
Chs. nr. 13.848 Type  311 66
En Volvo med en hel del skavanker.
Olien siver ud af differentiale og baghjulslejer.
Motoren går forholdsvis godt, men vil ikke "tage gassen",
hvilket sikkert skyldes tilstoppet brændstoffilter.
Kompressionen er blevet målt.
Den er god og ens på alle cylindre.
Der kommer bobler ud på toppakningens højre side.
Styrearmens kugle er så slidt, at forbindelsesstangen falder af.
Så der er nok at gå i gang med.
Se video

 

 

Et billede fra 1959.
Skrælpløjning med vores T-25 i marken ned til Nydam Mose.
Det foregik i 3. gear med en to-furet Volvo-plov.
Skrælpløjning var meget brugt, før man fik landbrugskemien.
Det var mest for at bekæmpe kvikgræs.
Kvikrødderne blev skåret over i 7 - 8 cm's dybde.
De blev så senere harvet op for at blive lagt til udtørring.
Det krævede naturligvis en periode med tørvejr.
Det var en sport at kunne pløje en lige fure.
I dag tænkes der udelukkende på økonomi, når der skal pløjes.

 

 

 
 

Pløjning med Volvo T 25 i 1956

 

 

Venstre styrekugle er slidt oval.
Hele styrearmen udskiftes og forhjulslejer renses og justeres.
De forskellige forbindelsesled renses og smøres.
Der monteres også nye pakdåser.
Det viser sig, at ledforbindelserne er støddæmpet med fjedre,
så lidt komfort er der da i den gamle Volvo.

 

 

 
 

Der er monteret ny lydpotte
og sat nye manifoldpakninger i.
Brændstoffilteret var næsten tilstoppet.
Efter rensningen går motoren godt,
og der er ikke problemer med at tage gassen.
Benzintanken blev tømt,
udluftet med en luftpistol og støvsuget for urenheder.
Bundkarret er blevet renset for slam.
Alt olie er skiftet, og nyt filterelement er monteret.
Desuden er der kommet nyt kontaktsæt i.
Kontaktafstanden ved fuld åbning skal i øvrigt være 0,3 - 0,4 mm. 
Magneten er heller ikke særlig slidt.
Den er det nemlig meget svært at skaffe sliddele til.

 

 

Der kommer nye pakninger i bageste del af differentiale.
Differentialet ser godt ud, og der er ikke slam i bunden.

 

 

 
 

Kraftoverføring og hydraulik.
P.T.O. og lift efterses, renses og ompakkes.
Det mekaniske ser godt ud.

 

 

Bagaksel med leje.
Lejet er i fin stand,
men der skal fire ny pakdåser i for at standse olielækagen.

 

 

 
 

Slutdrev afmonteret, renset og efterset.
Også her kommer der fire nye pakdåser i for at stoppe olielækagen.
O-ringene udskiftes og bremsetromlen renses.
Der var problemer med at finde O-ringe, der passede.
De var for tykke, og blev beskadiget ved monteringen.
Så om igen.

 

 

Bremse og bagakselhus.
Bremsebakkerne afmonteres, renses og justeres.
Delene ser slet ikke så slidte ud.

 

1

 

Top