Toppakning

 

Min Ford A Toppakning Ratstamme Diverse
Bremser Karburator o. a. Tændning Manifold o. a.
Annoncer Ford A typer Specifikationer Video'er

 

Skift af toppakning

 

 
Utæt toppakning
Motoren sveder en smule fra toppakningen i venstre side:
Her efter ca. 20 km's kørsel.
(Der er stor afstand mellem støtteboltene).
Toppakningen skal nok skiftes på et tidspunkt.
Kompressionen er blevet målt.
Den er god og ens på alle cylindre.
 

 

 
 

Giver bedre tætning langs udvendige kanter.
Denne type toppakning skal ikke smøres med tætningsmasse,
man skal blot være opmærksom på at pakningsfladerne er rene og tørre.
Der kan nu fås en ny type toppakning med silicone (de røde striber).

 

 

Topstykke tilspænding:
55 ft./lb. som svarer til 74,49 Nm. (Newton Meter)
Topstykke og motorblok skal renses grundigt,
så den nye toppakning ikke ødelægges ved sammenspændingen.
Begynd med at spænde møtrik nr. 1, nr. 2, nr. 3, o. s. v.
Spænd i flere omgange med momentnøgle.
Begynd f. eks. med 20 Nm.
og forøg derefter tilspændingen med 10 Nm. for hver runde.
Derefter varmes motoren langsomt op i 15-20 minutter.
Lad motoren afkøle i 6 timer og tilspænd så igen topstykket til 74,49 Nm.
Gentag efterspændingen igen efter 800 km's kørsel.
Ved efterspænding løsnes møtrikken en smule først.
Derved får man en mere korrekt tilspænding.

 

 

 
 

High Compression Head
A-6010-HC
til Ford Model A 1931
I august 1931 tilbød Ford et højkompressions topstykke som en produktions mulighed.
Det forbedrede topstykke var til at begynde med påtænkt til brug for det amerikanske politi.
Men forøgelsen af kraft og præstation var så betydningsfuld, at muligheden for at bestille det snart blev mulig for alle.
Det nye topstykke forbedrede accelerationen med 11% og tophastigheden med 9 km i timen.
Der var også en mærkbar reduktion i benzinforbruget.
Evnen til at køre op ad bakker var også forbedret.
Efterspørgselen var så stor, at Ford snart var oppe på at montere 700 af de nye topstykker daglig.

(Jeg har ikke monteret dette topstykke, men jeg overvejer det.)

 

 

Jeg er nu begyndt at skifte toppakning.
En af støtteboltene var knækket.
Der er godt med koks på stempler og topstykke.
En af udstødningsventilerne virker en smule forbrændt,
hvilket kan skyldes,
at der er kommet falsk luft ind ved manifold-pakningen.
Se side 8

 

 

 
 

Topstykket skal planslibes.

 

 

Topstykket er blevet planslebet af
Aabenraa CylinderService a/s
, Gl. Ribevej 1-5, 6200 Aabenraa.
Fint arbejde.

 

 

 
 

Den knækkede støttebolt kom op.
Et godt trick til at få en knækket bolt-stump op:
Brug en Torx-bit.
Bor et hul absolut lodret og i centrum af bolt-stumpen.
1,5 mm. mindre end Torx-bit'en.
Slå Torx-bit'en i og skru "counter clockwise".
Det er en selvfølge,
at man giver boltstumpen en "Caramba-behandling" i flere dage forinden.

 

 

Ventilspillerum er O. K.
Spillerummet her på forreste udstødningsventil er 0,32 mm.
Det er udmærket.

 

 

 
 

Ventilspillerum
Ventilspillerummet måles på tændingstidspunktet.
Stempel i top og begge ventiler lukket.
Her på forreste cylinder.
Dette er også stillingen,
 når den lille afrundede bolt
skal gå ind i "Timing-fordybningen".
(Top Dead Center)

 

 

Nye støttebolte

 

 

 
 

Premium Head Gasket
A-6051-M.
Den nye toppakning monteret.
"Den rigtige side opad."
Udførlig instruktion medfølger.
Det ser foreløbig godt ud.

 

 

Topstykket på plads.
Tricket med tændstikæsken lykkedes.

 

 

 
 

"Det knækkede øre".
Et par stumper af omslaget fra en tændstikæske
lægges ind mod støtteboltene fra hver side af øverste vandstuds.
Så undgår man "Det knækkede øre".
Det giver netop den modvægt,
der skal til, så der ikke knækker et øre.
Motoren er blevet malet med Volvo Penta Motorgroen 1141566-8.
Det er ikke den originale Ford A motor-farve,
men den er varmebestandig.

 

 

Færdigt arbejde.
Motoren er kørt varm i 20 minutter.
Derefter afkølet i 7 timer.
Støtteboltene er så efterspændt med momentnøgle til 74,49 Nm.
Næste efterspænding efter 800 km. d. v. s. ved 3.000 km.
Jeg har samtidig lavet et forsøg med kobberringe i manifolden.
Se side 8.

 

 

 
 

"I sne står urt og busk i skjul."
Ford A - Closed Cap Pickup.
Sådan kan de altså se ud inden en restaurering.

 

Toppakning

 

Min Ford A Toppakning Ratstamme Diverse
Bremser Karburator o. a. Tændning Manifold o. a.
Annoncer Ford A typer Specifikationer Video'er

 

Top